Monday 4 June 2012

Hidupan Laut Zaman Prasejarah

Berjuta-juta tahun dahulu sebelum wujudnya manusia, bumi ini didiami makhluk gergasi yang dikenali sebagai dinasour atau pun maknanya ialah cecicak gergasi. Di daratan boleh la kata dinasour kan, di laut? Haaa..tak sesuai dipanggil dinasour sebab cicak tak hidup dalam air. Dah tua bumi ni sebenarnya ye dan haiwan prasejarah pun dah banyak berevolusi menjadi haiwan masa kini yang lebih kecil mengikut peredaran masa.

Jom kita berkenalan dengan beberapa hidupan laut prasejarah. Belajar sejarah pula ye kita hari ini.


Squid (Sotong)

Sotong adalah cephalopods marin dalam order Teuthida, yang terdiri daripada kira-kira 300 spesies. Seperti semua cephalopods lain, sotong mempunyai kepala, simetri dua hala, mantel, dan lengan (sesungut). Seperti sotong yang ada pada zaman ini, ia juga mempunyai lapan tangan tersusun secara berpasangan dan dua sesungut panjang.

Berjuta-juta tahun yang lalu, makhluk laut prasejarah ini berenang di perairan bumi. Fosil haiwan-haiwan ini telah ditemui berhampiran Australia, Jerman dan di Barat terusan yang berhubungan dengan laut, lautan luas yang pernah membahagi Amerika Utara.


Bacculite

Juga disebut Amon lurus. Bacculite adalah moluska amon yang lurus dan bukannya memiliki cangkerang yang berbentuk spiral.


Caproberyx

Caproberyx merupakan genus ikan bertulang yang telah pupus yang hidup pada era Cretaceous di Afrika dan Eropah. Ia juga telah ditemui di Kansas, Amerika Syarikat.


Enchodus

Enchodus merupakan genus ikan bertulang yang telah pupus. Ia berkembang semasa era Upper Cretaceous dan ianya bersaiz kecil ke sederhana. Salah satu ciri-ciri genus yang paling ketara adalah "taring" yang besar di rahang atas dan bawah dan tulang lelangit, yang menyebabkan ia dikenali dengan nama samaran "the saber-toothed herring" di kalangan pemburu paleoichthyologists dan fosil.

Dengan taringnya bersama-sama dengan badan yang panjang dan matanya yang besar, menunjukkan Enchodus merupakan spesis pemangsa. Di Amerika Utara, fosil Enchodus dijumpai di Kansas, Nebraska, Colorado, Alabama, Mississippi, Georgia, Tennessee, Wyoming, Texas, California, dan New Jersey.


Bananogmius

Bananogmius merupakan genus ikan bertulang yang hidup pada lewat era Cretaceous. Ia tinggal di Seaway Interior Barat, di mana pada zaman itu Utara Amerika terbahagi kepada dua. Bananogmius mempunyai rahang yang rata dan plat palatine yang membantu ia menghancurkan mangsa kegemarannya, kerang dan moluska.


Temnodontosaurus

Dengan mata selebar 10 inci (25.4 sentimeter), Temnodontosaurus dapat melihat dalam keadaan gelap untuk memburu makanan. Temnodontosaurus merupakan ichthyosaur dari zaman Jurassic awal iaitu kira-kira 198 dan 185 juta tahun yang lalu (Hettangian - Toarcian), di Eropah (England & Jerman). Ia adalah genus yang besar, melebihi 12 meter (30 kaki) panjang.


Styxosaurus

Styxosaurus adalah reptilia laut berleher panjang yang boleh membesar sehingga 40 kaki (12 meter) panjang. Kira-kira separuh daripada panjangnya adalah lehernya. Styxosaurus merupakan genus Plesiosaurus daripada famili Elasmosauridae. Styxosaurus hidup pada zaman Santonian dan Campanian di era Cretaceous.


Squalicorax

Squalicorax merupakan genus yu lamniform yang telah pupus diketahui hidup dalam era Cretaceous. Rangka fosil Squalicorax (S. falcatus) sepanjang 1.9 meter telah ditemui di Kansas, bukti kehadirannya di Seaway Interior Barat.

Sejumlah besar fosil gigi telah ditemui di Eropah, Afrika Utara, dan lain-lain bahagian Amerika Utara. Daripada saiz gigi terbesar yang diketahui, ia dianggarkan bahawa Squalicorax pristodontus boleh membesar sehingga 5 m (16.5 kaki) panjang. Squalicorax adalah pemangsa dan juga pemburu. Ini dapat dibuktikan oleh gigi Squalicorax yang didapati tertanam dalam tulang metatarsal (kaki) dinosaur daratan, hadrosaurid yang mungkin mati di atas tanah dan dibawa ke dalam air. Sumber makanan lain termasuk penyu, mosasaurs, ichthyodectes dan lain-lain ikan bertulang dan makhluk laut.


Protostega

Protostega gigas merupakan spesies penyu laut yang telah pupus. Ia dijumpai buat pertama kalinya di Chalk Hill Smoky barat Kansas pada tahun 1871, dan dinamakan oleh ED Cope (1872). Dengan kepanjangan 3 meter (10 kaki), ia adalah penyu kedua terbesar yang pernah hidup selepas Archelon gergasi. Meskipun ukuran Protostega besar, ia adalah perenang yang sangat baik. Protostega memakan makhluk laut yang bergerak perlahan seperti obor-obor dan kerang.


Nothosaur

Nothosaur ialah reptilia marin sauropterygian pada era Triassic yang hidup seperti anjing laut pada hari ini, menangkap makanan di dalam air, kemudian naik ke darat dan bersantai di atas batu dan pantai. Purata panjang badan dan ekor Nothosaur adalah kira-kira 3 meter (10 kaki). Kakinya berbentuk seperti dayung dan berselaput untuk membantunya ketika berenang.

Nothosaurs terdiri daripada dua suborder; Pachypleurosaurs, kecil, berbentuk primitif dan Nothosaurs berkembang daripada pachypleurosaurs. Reptilia seperti Nothosaur adalah nenek moyang kepada plesiosaurs marin yang lebih lengkap, menggantikan mereka pada akhir era Triassic. Dengan kulit yang keras, ekor panjang, kaki pendek dan gigi yang tajam seperti jarum, Nothosaur menyerupakan buaya prasejarah.


Kronosaurus

Kronosaurus merupakan genus pliosaur berleher pendek yang telah pupus. Ia adalah antara pliosaurs terbesar dan dinamakan sempena ketua Titans Yunani, Kronos. Kronosaurus mempunyai empat sirip seperti dayung membantu ia bergerak di bawah permukaan air seperti penyu laut.


Gillicus

Gillicus arcuatus adalah agak kecil. Ikan ichthyodectid ini berukuran kira-kira 2 meter panjang dan hidup di Seaway Interior Barat (di mana sekarang ini adalah Amerika Utara tengah) pada lewat era Cretaceous.

Seperti saudaranya yang besar, Ichthyodectes ctenodon, G. arcuatus mempunyai gigi kecil dan banyak di rahang. Ia memakan ikan yang lebih kecil dengan menghisap mereka ke dalam mulut. Gillicus juga dimakan oleh relatif mereka sendiri, iaitu xiphactinus.


Read more: Aby RAd's blog: Hidupan Laut Zaman Prasejarah http://abyrad.blogspot.com/2011/07/hidupan-laut-zaman-prasejarah.html#ixzz1wt6P8L72

No comments:

Post a Comment